برگزاری مجمع تمام صرب ها در بلگراد با حضور نمایندگان موجودیت جمهوری صربسکا بوسنی و هرزگوین

در مجمع تمام صرب ها که روز شنبه 8 ژوئن 2024 در بلگراد با حضور مقاماتی چون الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان، میلوراد دودیک رئیس جمهوری صربسکا بوسنی و هرزگوین، اعضای دولت های صربستان و جمهوری صربسکا، رهبر کلیسای ارتدوکس صربستان و غیره برگزار شد، بیانیه حمایت از حقوق ملی و سیاسی قوم صرب به تصویب رسید.

در این مجمع تصمیم گرفته شد که به جای 9 ژانویه،   15 فوریه روز ملی صربستان معروف به روز «سرتنیه» روز ملی جمهوری صربسکا نیز باشد.بیانیه مذکور جهت تصویب به پارلمان های صربستان و جمهوری صربسکا ابلاغ می شود تا لازم الاجرا شود.

این سند شامل 49 ماده بوده که برخی از آنها به شرح ذیل است:

- مجمع تمام صرب ها متشکل از نمایندگان قوم صرب‌ منتخب در نهادهای قوای مقننه و مجریه، اعضای آکادمی‌ های علوم و هنر، اعضای مجلس کلیسای ارتدوکس صربستان و سایر نمایندگان قوم صرب است که توسط سازمان ‌دهندگان مجمع تمام صرب ها دعوت شده‌اند.

- مجمع تمام صرب ها شورای ملی قوم صرب را تشکیل می دهد که مسئول هماهنگی، پیگیری و اجرای اقدامات آن مجمع و همچنین اقدامات خود است.

- شورای ملی قوم صرب متشکل است از: رؤسای جمهور صربستان و جمهوری صربسکا، رؤسای پارلمان های صربستان و جمهوری صربسکا، نخست وزیران صربستان و جمهوری صربسکا، وزیر امور خارجه صربستان، رؤسای آکادمی های علوم و هنر صربستان و جمهوری صربسکا، نماینده مجلس سنای جمهوری صربسکا و رئیس انجمن "مادر" صرب ها. مجمع تمام صرب ها با اجماع، نمایندگان قوم صرب مونته نگرو، فدراسیون بوسنی و هرزگوین، مقدونیه شمالی، کرواسی، اسلوونی و همچنین نمایندگان قوم صرب از اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین دانشمندان، هنرمندان، کارآفرینان، ورزشکاران و کارگران ملی برجسته را به عنوان اعضای شورای ملی قوم صرب منصوب می کند.

- مجمع تمام صرب ها بیان می کند که قوم صرب موجودیتی منحصر به فرد هستند. قوم صرب در طول تاریخ چندین کشور با نام‌های مختلف داشته‌ اند و حق دارند سنت غنی خود را به ارث ببرند.

- مجمع تمام صرب ها تعیین می کند که نام قوم صرب یکی بوده و تغییر آن غیرممکن است. پیشوندهای تحمیلی مختلفی که قبل از اسم صرب اضافه شده اند رد می شوند.

- مجمع تمام صرب ها به نهادهای صربستان و جمهوری صربسکا توصیه می کند که به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل و برای جلوگیری از همسان سازی صرب ها در کشورهای منطقه و همچنین در سراسر جهان تلاش کنند.

- مجمع تمام صرب ها کلیسای ارتدوکس صربستان را به عنوان یکی از ارکان هویت ملی، فرهنگی و معنوی قوم صرب به رسمیت می شناسد و خواستار همکاری نزدیک تر کلیسا و ارگان های دولتی در موضوعات کلیدی مانند حفظ ارزش های سنتی مسیحی و حرمت ازدواج و خانواده است.

- مجمع تمام صرب ها بیان می کند که کوزوو بخشی جدایی ناپذیر از صربستان بوده و یکی از عوامل تعیین کننده هویت ملی صرب ها است.

- مجمع تمام صرب ها احترام خود را به همه قربانیانی که در طول جنگ بوسنی و هرزگوین جان خود را از دست دادند و همچنین همه قربانیانی که در جنگ در قلمرو یوگسلاوی سابق جان باختند، ابراز می دارد.

- مجمع تمام صرب ها از قطعنامه سربرنیتسا که در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید، حمایت نمی کند. به موجب این قطعنامه تلاشی برای مقصر شناختن جمعی کل قوم صرب انجام شد که غیرقابل قبول و غیر قابل اجرا است.

- مجمع تمام صرب ها بیان می کند که قرارداد صلح  بوسنی و هرزگوین یعنی قرارداد صلح دیتون به طور دائم و به طور قابل توجهی نقض شده است.

- مجمع تمام صرب ها تاکید می کند که جمهوری صربسکا یک عامل حقوقی منحصر به فرد و غیرقابل تقسیم است که به طور مستقل وظایف خود ناشی از قانون اساسی و وظایف قانون گذاری و اجرایی و قضایی را مطابق با قانون اساسی بوسنی و هرزگوین یعنی ضمیمه 4 قرارداد صلح دیتون انجام می دهد و مصادره قلمرو آن بر خلاف قانون اساسی و قوانین جمهوری صربسکا امکان پذیر نیست.

- مجمع تمام صرب ها تاکید می کند که بوسنی و هرزگوین نه یک حوزه انتخابیه سراسری و نه یک حوزه انتخابیه واحد برای انتخاب نهادهای مشترک بوسنی و هرزگوین  است. بوسنی و هرزگوین منحصرا توسط شورای ریاست جمهوری سه نفره بر اساس اجماع نمایندگی می شود و نه توسط افرادی که صلاحیت های سمت هایی را که عهده دار هستند غصب می کنند.

- مجمع تمام صرب ها بیان می کند که جمهوری صربسکا از میزان بالای خودمختاری تعریف شده در قرارداد صلح دیتون راضی است، بنابراین ما بر اجرای اساسی و رسمی آن قرارداد اصرار داریم.

- مجمع تمام صرب ها هرگونه بی احترامی و نقض قرارداد صلح دیتون و رویه های دمکراتیک در بوسنی و هرزگوین، تحمیل قوانین، نادیده گرفتن رای اقوام و انتقال صلاحیت ها از سطح موجودیتی به سطح مرکزی را محکوم می کند.

- مجمع تمام صرب ها انتصاب نماینده عالی جامعه بین الملل در بوسنی و هرزگوین بر خلاف ضمیمه 10 قرارداد صلح دیتون را نامناسب می داند.

منبع: (وبسایت کلیکس، وبسایت فاکتور، نزاویسنه نووینه، اسلوبوجنیه) - 1403/3/21

کد خبر 19977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =